قانون جدید چک بی محل

برای صدور اجرائیه مراجعه به محاکم دادگستری نیاز نیست

در قانون جدید چک می‌توان در کنار چک کاغذی چک الکترونیکی صادر کرد، همچنین آن دسته از افرادی که دسته چک ندارند، می‌توانند به صورت موردی چک تک برگ بدون عملیات اعتبارسنجی و رتبه‌بندی صادر کنند. اما در این میان عده بسیاری هم هستند که از این راه جدید قانونی سوء استفاده می‌کنند و فکر می‌کنند به دلیل آن که دسته چک ندارند، می‌توانند به راحتی چک صادر کنند.

علی رامبد وکیل  پایه یک دادگستری  در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به چگونگی برخورد با فردی که دسته چک ندارد و پس از صدور چک به تعهدات خود عمل نمی‌کند، گفت: شخصی که چک تک برگی را صادر کرده و به تعهدات خود عمل نکرده با فردی که دسته چک دارد، هیچ تفاوتی ندارد و همان محدودیت‌ها برای این فرد هم اعمال خواهد شد.

 وی افزود: همچنین ذینفع چک اگر با گواهی عدم پرداخت مواجه شود می‌تواند به دایره اجرایی مراجعه کند و تأمین مالی مورد نیاز خود را بگیرد.

علاوه بر ویژگی‌های گفته شده در قانون جدید چک، جهت صدور مستقیم اجرائیه برای چک‌های بلامحل نیاز نیست که دعوای مطالبه وجه در محاکم دادگستری مطرح شود.

این وکیل پایه یک دادگستری درباره چک‌های بلامحلی که صادر می‌شوند، گفت: در گذشته اگر فردی چک بلامحل صادر می‌کرد، دارنده چک نمی‌توانست اموالی از او را توقیف کند یا فرد صادر کننده چک را ممنوع الخروج کند، به همین دلیل باید حتماً دادخواست برای او تنظیم می‌شد تا حکم توسط دادگاه صادر می‌شد، اما حال دایره اجرای دادگستری بدون نیاز به ثبت دادخواست می‌تواند به  چک‌هایی که گواهی عدم پرداخت دارند ورود پیدا کند و از طریق راهنمایی و رانندگی و ثبت اسناد برای توقیف اموال فرد  اقدام کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، سخنگوی قانون اجرای قانون جدید چک، گفت: پشت چک‌های جدید صیاد بارکدی وجود دارد که افراد می‌توانند با اسکن آن به طور مستقیم و به آسانی به سامانه استعلام همگانی چک در بانک مرکزی متصل شوند و وضعیت اعتباری صادر کننده چک را بررسی کنند.

نادعلی زاده، افزود: همچنین در چک‌های جدید عبارتی درج شده که به مشتری هشدار می‌دهد باید حتماً چک‌ها در سامانه صیاد ثبت شود و دریافت کننده چک نیز می‌تواند اطلاعات چک را در سامانه بررسی کند.

وی با بیان اینکه چک‌های جدید از ۱۴ فروردین سال آینده در بانک‌ها توزیع می‌شود از مردم خواست چک‌های جدید را از این تاریخ از بانک‌ها مطالبه کنند.

نادعی زاده با اشاره به محدودیت‌هایی که برای صادرکننده چک بلامحل در نظر گرفته شده است، گفت: یکی از مهمترین محدودیت‌ها این است که به میزان مبلغ چک برگشتی موجودی افراد در حساب‌های آن‌ها در بانک‌های دیگر تا زمان تعیین تکلیف چک مسدود می‌شود.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد