آیا انحصار وراثت اجباری است؟

انحصار وراثت اجباری

انحصار وراثت اجباری

آیا انجام انحصار وراثت اجباری می باشد؟

و معمولاً یکی از سوالاتی که از ما مشاورین مالیاتی و وکلای دادگستری به کرات پرسیده می شود این است که آیا انجام انحصار وراثت اجباری همانگونه که قبلا خدمت شما عرض کردم انحصار وراثت به معنی تعیین نوع و تعداد ورثه برای اینکه محرز شود بعد از فوت متوفی چه افرادی حق ارث بردن و دخل و تصرف در اموال متوفی را دارند و مفهومی غیر از این ندارد بنابراین موضوع حائز اهمیت در بحث انحصار وراثت داشتن مال از جانب متوفی می باشد بنابراین اگر متوفی هیچ گونه مالی اعم از منقول و غیرمنقول حساب بانکی و غیره که جنبه مالی دارد را نداشته باشد بنابراین نیاز به انجام انحصار وراثت وجود ندارد و در حقیقت موضوع منتفی می باشد .

 

آگوست

9

نظر

اشتراک

اگر انحصار وراثت نکنیم

 ارسال توسط ctlawir  در وکیل ارث

فهرست مطالب

 

1 اگر انحصار وراثت نکنیم چه میشود

1.1 اگر گواهی انحصار وراثت گرفته نشده باشد میتوان دارایی را انتقال داد؟

1.2 اگر انحصار وراثت انجام نشده باشد دولت میتوان اموال را توقیف کند؟

1.3 متوفی چند واحد آپارتمان دارد اگر وراث متوفی بین خودشان به توافق رسیده باشند که بدون اقدام برای انحصار وراثت از آپارتمان ها و یا اجاره آن استفاده کنند. آیا از لحاظ قانونی مشکلی دارد؟ یعنی باید حتما برای انحصار وراثت اقدام کنند؟

1.4 تا چه زمانی بعد از فوت متوفی باید گواهی انحصار وراثت اخذ شود؟

2 آیا انحصار وراثت اجباری است

اگر انحصار وراثت نکنیم چه میشود

اگر گواهی انحصار وراثت گرفته نشده باشد میتوان دارایی را انتقال داد؟

ما سه برادر و هفت خواهر هستیم. ما خانه پدری خود را بدون سند و بدون ارث با حضور شرکت حدود یک ماه پیش به مبلغ ۵۵۰ میلیون معامله کردیم و من آن حیاط را از وراث خریداری کردم و همه آن را امضا و امضا کردند. من این کار را کردم ، اما خواهر بزرگترم که مسئول خانه است ، اکنون از دریافت پول خودش امتناع می کند و من باید یک روز دیگر ۲۰۰ میلیون به کل وارث بپردازم. ۱۸۰ میلیون برای دفتر و انتقال سند در توافق نامه قید شده است. اگر ارث محدود شده باشد و در نتیجه سند منتقل شود باید چه کار کنم؟

 

جواب :

 

اول اینکه توجه داشته باشید که هرگونه انتقال ارث تا زمانی که گواهی انحصار وراثت به دست نیاید و مالیات بر ارث پرداخت نشود ، فاقد اعتبار است. دوم اینکه ، آنها ملزم به فروش سهم خود از ارث نیستند و می توانند سهم شما را پرداخت کنند.

اگر انحصار وراثت انجام نشده باشد دولت میتوان اموال را توقیف کند؟

من می خواستم بپرسم آیا این درست است که اگر صاحب مال قبل از مرگ اموال خود را محضری نزد ، یعنی هیچ سابقه قانونی در مورد تقسیم املاک وی وجود ندارد ، پس از مرگ وی دولت در ابتدا ۴۰٪ دارایی او و بقیه ارث با قوانین دو سهم پسران و یک مساوی یا یک سهم دختران بین دختران و پسران تقسیم می شود ، درست است؟

 

جواب :

 

خیر ، درست نیست و تا زمانی که انحصار وراثت انجام نشود ، دولت تحت هیچ شرایطی نمی تواند از ثبت متوفی کسر کند ، بنابراین در سال ۱۹۹۵ ، میزان مالیات بر ارث در اموال غیر منقول مثل املک و مستغلات تا ۵ درصد است.

 

متوفی چند واحد آپارتمان دارد اگر وراث متوفی بین خودشان به توافق رسیده باشند که بدون اقدام برای انحصار وراثت از آپارتمان ها و یا اجاره آن استفاده کنند. آیا از لحاظ قانونی مشکلی دارد؟ یعنی باید حتما برای انحصار وراثت اقدام کنند؟

جواب :

 

در این صورت چنانچه وراث قصد نقل و انتقال داشته باشند دچار مشکل می شوند پیشنهاد می شود نسبت به اخذ انحصار ورثه اقدام نمایید.

 

تا چه زمانی بعد از فوت متوفی باید گواهی انحصار وراثت اخذ شود؟

جواب :

 

گواهی انحصار وراثت باید تا ۶ ماه بعد از فوت متوفی اخذ شود در غیراینصورت برای وراث جریمه در نظر گرفته می شود لازم به ذکر است اخذ گوهی به معنای تقسیم ماترک (اموال ) متوفی نیست.

منبع:فارس نیوز

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد